Hebt uw reddingvest lief !

Wij allen weten het of hadden het kunnen weten Een reddingvest kan het verschil betekenen tussen blijven leven of verdrinken.

Een goede reden lijkt mij om er zorgvuldig mee om te gaan. Een goede reden ook om de procedures voor het gebruik te volgen. Lees het onderstaande verslag van Wouter van Hengel, de man die onze reddingvesten onderhoudt en beheert, en verbaas je met mij hoe sommigen omgaan met onze kostbare en levensreddende spullen.

 

 

Heren van de commissie veiligheid,


zwemvesten 2Afgelopen woensdag had ik het voornemen om te beginnen met de halfjaarlijkse controle van onze reddingvesten. Helaas ontbraken er een aantal reddingvesten, zodat de controle niet door kon gaan. Na een speurtocht door de botenhuizen heb ik er drie gevonden, liggend op de grond in een storthoop met van alles en nog wat en twee hingen aan de steekwagen van een buitenboordmotor. Zie bijgaande foto's. Om dit soort schrijnende voorbeelden van onzorgvuldig gebruik tegen te gaan wil ik de commissie veiligheid vriendelijk vragen om onze leden te wijzen op de noodzaak van zorgvuldig gebruik van de reddingvesten.


De motivatie:

Onze vereniging heeft geïnvesteerd in reddingvesten van het merk Secumar, dat zijn niet de goedkoopste maar wel de beste reddingvesten die er bestaan. Veiligheid vinden we immers belangrijk. Om de werking van deze geavanceerde reddingvesten te kunnen blijven garanderen investeert onze vereniging jaarlijks ook in goed onderhoud van de reddingvesten. Reddingvesten zijn kritische apparaten, in een noodsituatie hangt je leven er van af. Dat betekent dat alle gebruikers van reddingvesten hier zorgvuldig mee moeten omgaan. Na gebruik dienen reddingvesten altijd weer terug aan het rek bij de BRS-computers gehangen te worden (zie foto). Zo zijn ze beschikbaar voor andere leden om te gebruiken. Hang reddingvesten NOOIT bij de buitenboordmotoren op, het opblaasbare gele drijflichaam in een reddingvest is gemaakt van heel dun en licht polyamide. Dat materiaal wordt door benzinedamp aangetast, het verliest daarbij zijn elasticiteit waardoor het drijflichaam, als dat in geval van nood door de automaat wordt opgeblazen, kan scheuren. Als dat gebeurt dan is de kans op redding wel erg klein geworden.


Advies aan alle leden is om zorgvuldig met de reddingvesten om te gaan, want mocht je ooit in een benarde situatie in het water terecht komen dan mag je hopen dat de opblaasautomaat echt werkt.


Tot zover de motivatie. Vorig jaar heb ik hierover een stukje in de Easy All geschreven, maar als de commissie veiligheid dit probleem ook een keer onder de aandacht van de leden wil brengen, dan helpt het misschien.